Juf Fem las het boek Films die nergens draaien van Yorick Goldewijk en schreef deze review.

ISBN: 9789021681825
Taal: Nederlands
Uitvoering: Hardcover
De GV100 plek: 2
Leeftijdscategorie: Vanaf 10 jaar, bovenbouw

Informatie over de auteur

Yorick Goldewijk wist vroeger al dat hij graag schrijver wilde worden. Zijn boeken worden nooit bewust voor een bepaalde doelgroep of leeftijd geschreven, maar Yorick schrijft gewoon graag het verhaal dat hij wil vertellen. Zijn eerste boek verscheen in 2019 genaamd ´ Billy Extra Plankgas´. Films die nergens draaien is zijn vierde boek en wat voor één. In 2022 stond Films die nergens draaien op de shortlist van de Boon Literatuurlijst, belandde op de twee plek in de Grote Vriendelijke 100 en won het de Gouden Griffel. Inmiddels wordt dit prachtige boek vertaald in zeven talen.

Review: Films die nergens draaien

“En plotseling, als een golf die haar zomaar overspoelde, voelde ze het in elke vezel van haar lichaam beneden aan de trap stond iemand die ze kende.”

Op de dag dat Cato ter wereld kwam, heeft haar moeder die verlaten. Sindsdien is haar vader stil, afwezig en anders dan Cato zou willen. Na het vinden van een geheimzinnig kaartje van een verlaten bioscoop, besluit Cato een kijkje te nemen. Deze bioscoop is niet zomaar een bioscoop en anders dan de gemiddelde bioscoop die nu waarschijnlijk in je hoofd ‘oppopt’. Cato wordt meegenomen op een avontuurlijke, mooie, ontroerende, maar ook gevaarlijke reis door de tijd en herinneringen, recht naar en plek diep in haar hart.

Avontuurlijke reis

Tijdens het lezen van dit boek word je (letterlijk) meegenomen op een avontuurlijke reis die Cato (mee)maakt door het verleden en de toekomst. Je baant je een weg door de wereld van Cato en alles wat op haar pad komt. Verschillende vragen zullen de revue passeren in je hoofd en het boek eindigt met een traan (althans bij mij). Ik begrijp waarom dit boek op de tweede plaatst staat in de Grote Vriendelijke 100, maar persoonlijk had dit boek zelfs op de eerste plaats mogen staan.

Schrijfstijl en thema’s

De schrijfstijl van Yorick is bijzonder, magisch, beeldend, zintuiglijk en meeslepend. Hierdoor voelt het alsof jezelf ook onderdeel bent van dit boek en daadwerkelijk deze reis met Cato beleeft. Het is een mooi, magisch, aangrijpend, intrigerend en avontuurlijk verhaal met belangrijke thema’s en boodschappen, zoals hoop, eenzaamheid, doorzettingsvermogen, rouw, jezelf kunnen zijn, gemis, verdriet, magie, vriendschap, liefde, dapperheid, herstel, jezelf mogen en kunnen zijn. De thema’s die in dit boek aan bod komen zijn zeer herkenbaar en relevant voor een breed publiek, waardoor het boek zowel jongere als oudere lezers zal aanspreken (waaronder ikzelf! #lievelingsboek).

Wat een prachtig en mooi boek! Het zal je dan ook niet verbazen dat ik dit boek zeker aanraad. Het is uitermate geschikt om voor te lezen, voor bepaalde onderwerpen en thema’s in de klas, voor het gebruik van Close Reading, maar bovenal om van te genieten!

Lukt het Cato om haar eigen pad te vinden en om haar verleden te accepteren?

Review: Films die nergens draaien

Koop dit boek bij de plaatselijke boekhandel of bij Bol.