Deze review over het boek Split Second is geschreven door juf Lianne.

Auteur: Caja Cazemier
Uitgever: Ploegsma
ISBN: 9789021684055
Taal: Nederlands
Leeftijdscategorie: bovenbouw (13-16jr), maar in groep 8 ook geschikt.

Informatie over de auteur

Caja Cazemier groeide op in Groningen en Leeuwarden. Tijdens haar studie besteedde ze veel aandacht aan jeugdboeken, waarna ze sinds 2002 al haar tijd investeert in het zelf schrijven van boeken. Caja Cazemier schrijft voor jongeren in de leeftijd van 11 – 16 jaar. Jongeren kunnen zich vaak vinden in haar verhalen, omdat vrijwel alle onderwerpen waarover zij schrijft zij mee te maken krijgen; de brugklas, verliefdheid, seksualiteit, sociale media, uitgaansgeweld, etc. Het zijn realistische verhalen die je lezer een kijkje geven hoe jongeren hier mee omgaan. Caja Cazemier schrijft op een makkelijker en vlotte manier, die fijn is om te lezen. De vaart zit goed in het verhaal waardoor je makkelijk door het verhaal heen gaat.

Review

Split second. De titel zegt het al; in een fractie van een seconde is het gebeurd. Thijs zit op de middelbare school en is in het algemeen een rustige jongen die vaak eerst nadenkt voordat hij iets doet. Hij is een gemotiveerde jongen van 15 jaar die als bijbaan in een restaurant werkt. Thijs en zijn vrienden hebben allemaal een mes op zak. Dit geeft hen een veilig gevoel, want wat als je aangevallen wordt en de ander draagt een mes? Dan sta je zelf al met 1-0 achter.

Thijs zit op het strand met zijn vrienden, wanneer zijn zusje door een groepje jongens wordt lastig gevallen. De vrienden van Thijs moedigen hem aan om met hen samen zijn zusje bij het groepje jongens weg te halen. Deze jongens pikken dat niet. Wanneer zij Thijs een paar dagen laten op straat tegenkomen, trekken zij Thijs van de fiets. Julian valt Thijs aan en het loopt uit op een gevecht, terwijl de vriend van Thijs, Bing, vast gehouden wordt door de vrienden van Julian. Hij kan Thijs niet helpen.. In een split second trekt Thijs zijn mes en steekt hij Julian neer. Op dat moment weet hij niet wat hij moet doen en vlucht naar huis. Waar hij zichzelf verstopt op zijn slaapkamer. Al gauw staat de politie voor de deur en neemt hem mee naar het bureau.

Mening

Een spannend en meeslepend verhaal om te lezen. Een boek dat je meeneemt in de gevolgen die de actie van Thijs heeft. Je krijgt een kijkje hoe het gaat in de jeugdgevangenis en het traject erna. Na het gelezen te hebben, heb ik het boek gepresenteerd in de klas. En het is nu al door meerdere groep 8 leerlingen als érg leuk bestempeld! Een echte aanrader dus!

Review: Split Second

Voor meer inspiratie kun je  juf Mila (samen met juf Lianne) volgen op Instragram.

Hartelijk dank aan Uitgeverij Ploegsma voor het versturen van dit boek.